VærdibørsenPLUS

HOLD 1
TEKSTIKTRYK
Kursus i tryk på stof og papir v/Jonna Vestergaard

Print er alle vegne lige nu, både på tøj og boligtekstiler.
På dette kursus får du mulighed for at lave forskellige former for tryk med ramme- også kaldet serigrafitryk.
Stof med serigrafitryk egner sig godt til videre bearbejdning med broderi, som senere kan indgå i puder, tasker og beklædning mm. For dem der er interesseret i broderi vil der også være mulighed for at arbejde med dette.

Vi bruger pigmentfarver, som vi selv blander med forskellig binder. Der vil også være en kort introduktion til farvelære.

Praktisk information:
Jonna medbringer trykrammer og andet nødvendigt udstyr.
Tag gerne en gammel skjorte eller forklæde med- der kan forekomme malepletter på tøjet.

KERAMIK 1
På keramik 1 arbejdes der med forskellige keramiske metoder: Støbeteknikker, drejning af små og store ting, dekorationsmetoder og materialer. Vi arbejder med udgangspunkt i Jeres ønsker og hjælper Jer med at fremstille det, I gerne vil.

Keramik 1 er for dig, der har nogen erfaring i at arbejde med keramiske metoder.

GLAS
Arbejdet med glas som håndværk og kunstnerisk udtryksform er ikke kun forbeholdt uddannede glaspustere og kunsthåndværkere. Du har også mulighed for at prøve kræfter med dette smukke og ”skøre” materiale. Det kræver ingen forkundskaber at deltage på kurset. Det eneste, der er nødvendigt, er lysten til at skabe og bruge dine hænder. Håndtering af værktøj og kold-glasteknikker er lynhurtigt lært, og herefter er mulighederne uendelige.

HOLD 2
KERAMIK BEGYNDER
På keramikholdet for begyndere arbejder vi med forskellige keramiske metoder som f.eks. støbeteknik, drejning af små og store ting, dekorationsmetoder og materialer. Vi arbejder med udgangspunkt i Jeres ønsker, og hjælper jer med at fremstille det, I gerne vil.
Alle kan være med på keramik begynder. Det eneste det kræver er, at du har lyst til kreativitet, hyggeligt samvær i værkstedet og at skabe noget med dine egne hænder.

MINDFULNESS BEGYNDER
Alle mennesker oplever, at det gør ondt i livet.
Vi hjælper os selv med strategier, som mindsker eller flytter fokus bort fra ubehaget: Nydelsen i god mad og en underholdende film. Energien, aktiviteten og travlheden i samvær med andre mennesker. Eller vi bortgemmer smerten i en indre boks og lukker den forsvarligt til. Disse strategier virker, men desværre kun relativt kortvarigt. Til tider vender ubehaget tilbage når filmen er færdig, eller vi igen er alene efter samvær med andre – Smerten gnaver sig ud af kassen.
Mindfulness kan hjælpe til, at vi ser alt det dejlige og fantastiske, som tilværelsen også ofte indeholder. Til at undersøge og mindske nogle af årsagerne til tilværelsens ubehag. Til at være med det som vi, lige nu og her, ikke kan ændre på. Til at skabe varige positive forandringer. Med andre ord: Mindfulness hjælper til – over tid – at skabe mere fred i sindet.
Velkommen til et forløb hvor guidede meditationer og mindfulness-teori inviterer til at udvikle medfølelse, venlighed, sindsligevægt, nærvær, accept, rummelighed og forståelse af årsags-virkning sammenhænge imellem tanker, følelser og handlinger. Mindfulness Begynder er for dig, der ikke har prøvet mindfulness før.

QI GONG
Qi Gong er motion for alle. Det er en sund, mild og dog effektiv form for motion, hvor alle uanset helbrev kan være med. Qi Gong er en motionsform, hvor der udføres øvelser med langsomme og flydende bevægelser så både krop, sind og psyke opnår velvære på et højere niveau.

HOLD 3
YOGA
I yogatimerne er der fokus på Hatha og Vinyasa yoga. Hatha yoga er den ældste og opridelige form for yoga. Vinyasa yoga udspringer heraf, og har et mere dynamisk udtryk. Vi kommer til at bruge det bedste af begge dele, men med fokus på hatha yogaen. Vi skal lave forskellige øvelser, både liggende, siddende og stående. Det bliver en dejlig blanding af styre, udstrækning og balance. Udover de fysiske øvelser kommer vi også til at arbejde med meditation og vejrtræningsøvelser som en vigtig del af timerne.

MINDFULNESS 1
Alle mennesker oplever, at det gør ondt i livet.
Vi hjælper os selv med strategier, som mindsker eller flytter fokus bort fra ubehaget: Nydelsen i god mad og en underholdende film. Energien, aktiviteten og travlheden i samvær med andre mennesker. Eller vi bortgemmer smerten i en indre boks og lukker den forsvarligt til. Disse strategier virker, men desværre kun relativt kortvarigt. Til tider vender ubehaget tilbage når filmen er færdig, eller vi igen er alene efter samvær med andre – Smerten gnaver sig ud af kassen.
Mindfulness kan hjælpe til, at vi ser alt det dejlige og fantastiske, som tilværelsen også ofte indeholder. Til at undersøge og mindske nogle af årsagerne til tilværelsens ubehag. Til at være med det som vi, lige nu og her, ikke kan ændre på. Til at skabe varige positive forandringer. Med andre ord: Mindfulness hjælper til – over tid – at skabe mere fred i sindet.
Velkommen til et forløb hvor guidede meditationer og mindfulness-teori inviterer til at udvikle medfølelse, venlighed, sindsligevægt, nærvær, accept, rummelighed og forståelse af årsags-virkning sammenhænge imellem tanker, følelser og handlinger.
Mindfulness 1 er for dig, der tidligere har stiftet bekendtskab med mindfulness.

KLASSISK TEGNING
Vi vil tage udgangspunkt i den menneskelige figur og gå i dybden med portrættet og enkelte kropsstudier, samt arbejde med opstillinger af genstande-stilleben. Tegnekurset vil give en basal introduktion til de teknikker, som vi arbejder med, når vi tegner: Komposition, konstruktion, rum, anatomi, modellering og skravering. Alle er velkomne.

FILOSOFI
Hvad kan jeg vide? Hvad bør jeg gøre? Hvad tør jeg tro? Filosofi beskæftiger sig med de store spørgsmål – men handler også meget konkret om vores liv med hinanden. I kurset vil vi ud fra en række aktuelle eksempler diskuterer spørgsmål som, hvordan vi bør handle, hvordan vi bør indrette samfundet, og hvad forholdet er mellem viden og tro – og vi vil se nærmere på hvad filosoffer som Platon, Aristoteles, Descartes, Hume, Kant og Kierkegaard tænkte om de spørgsmål. Kurset er åbent for alle og kræver ingen særlige forudsætninger.